Fontos az iskolai táncoktatás
A táncoktatás fontos előnyökkel jár a diákok társadalmi kapcsolataira nézve, különösen a nemek és a korcsoportok között. A tánc sok formája magukban foglalja a szinkronban és az empátiában való mozgást, a közvetlen fizikai kapcsolatot.
A tánc mostohagyerek
A táncnak világszerte számos népszerűsítő programja létezik iskolák számára. Például a New York-i székhelyű Dancing Classrooms (Táncoló Osztálytermek) célja, hogy javítsa a fiúk és lányok közötti kapcsolatot és szociálisan érzékenyebbé tegye a gyerekeket, több kultúrát vigyen az iskolákba.
A Dancing Classroom szervezet célja, hogy tánc segítségével fejlessze a társadalmi kapcsolatokat - különösen a nemek között - és gazdagítsa az iskolák kultúráját az együttműködés, a tisztelet és az együttérzés megteremtésével. A tánc az iskolákban mostohagyereknek számít, mert az intelligenciát hagyományosan a klasszikus tudományokkal hozzák összefüggésbe. Pedig számos tanulmány rávilágít arra, hogy a tánc milyen hatalmas erővel bír a különböző életkorú és hátterű embereknél.
A Dancing Classroom programjának értékelésében a tanárok
95 százaléka mondta, hogy a táncok együttes eredményeként bizonyíthatóan javult
a diákok együttműködési képessége. Egy Los Angeles-i felmérésben az
iskolavezetők 66 százaléka azt mondta, hogy a programban való részvételük után
a diákok fokozottan elfogadták társaikat és a diákok 81 százaléka több
tisztelettel van mások iránt.
Fontos az iskolai táncoktatás
Az iskolai táncoktatásnak fontos szerepe van. Sir Ken Robinson, brit oktatási tanácsadó és matematika tanár szerint a tánc boldoggá tesz és oldja az iskolai feszültségeket. A táncnak ugyanolyan nagy szerepet kellene kapnia az oktatásban, mint a matematikának vagy az idegen nyelveknek. Egyenlő fontosságúnak kellene lennie a többi művészeti tárggyal, a tudományokkal és humán tantárgyakkal. A tánc kultúrát, zenét, illemtant tanít. Megtanítja a gyermekeinket arra, hogyan viselkedjenek társas helyzetekben.
Jómagam két évig tanítottam egy budapesti gimnáziumban. A köznevelésben előírt 5 kötelező testnevelés közül 2 tanóra kiváltható más sporttevékenységgel. Ebben a gimnáziumban helyet adtak a társastánc oktatásának. Fárasztó, de élvezetes időszak volt az életemben. Fárasztó az oktatási rendszer nehézségei miatt, élvezetes pedig a gyerekek miatt. Öröm volt látni, ahogyan megértik az összefüggéseket, ahogyan megértik a zenét és elkezdenek ritmikusan sétálni. Tanítottam szolfézst, zenetörténetet, illemtant és természetesen táncokat. A tanév végére az első órákon szkeptikus gyerekek is érdeklődővé és befogadóvá váltak.
Tisztelet és tolerancia egymás iránt
A tánc segíthet az öröm és a stabilitás helyreállításában. Nagy hatással van a gyerekek egymás közti kapcsolatára, hiszen számos társas formája van, amelyekhez fizikai kontaktus, empátia és szinkronban történő mozgás szükséges.
Mi a tánc? A kapcsolatok, érzések és ötletek mozgásának és ritmusának fizikai kifejeződése. Senki nem találta fel a táncot. A történelem során minden kultúra szívében ott van; a tánc az emberiség része.
A tánc 5 pozitív élettani hatása:
- összehangolja a két agyféltekét
- növeli az állóképességet
- javítja a mozgáskoordinációt és egyensúlyérzéket
- erőt ad és energiával tölt el
- segíti önmagunk és testünk elfogadását